Monday, June 27, 2011

Resepi Pancake Pisang

Assalamualaikum...
hari ni aku nak kongsi resepi pancake pisang yang paling mudah dan 
yang pastinye memang menjadilah.. haha.. rasanya..
sebenarnya dah lama dah aku buat pancake ni..
waktu cuti sem hari tu..
tapi baru hari ni aku nak update..
hahaha..

amacam???? nak tau resepinya???

Bahan-bahan 

2 biji telur gred A 
2 cawan tepung gandum
1 sudu gula
1½ sudu besar marjerin
½ sudu kecil garam
2 sudu kecil baking powder
1 sudu kecil soda bikarbonat
6 biji pisang (ikut korang la nak pakai pisang jenis pe pon) (blender dengan susu segar sikit)
2 cawan susu segar (suam) (guna susu tepung pon boleh)

Cara - cara:

marjerin + gula + telur (putar dalam 5 minit)
kemudian garam + baking powder + soda bikarbonat (putar lagi dalam 3 minit)
kemudian tepung + pisang yang dah diblender + susu segar 
korang pandai2 lah ote2... 
pastikan adunan dia jangan cair dan pekat sangat..
sebelum masak...
sapukan marjerin kat atas frying pan tu..

this is the result!!!!!!
MENARA CONDONG!!!!!
bagi aku makan macam tu je dah sedap
tapi ikut korang lah nak makan dengan pa pon..
asalkan sedap....

rasanya tu je lah kot..
pape pon..
selamat mencuba....
Hwaiting!!!!

 P/S : actually ni kali ke 5 percubaan aku... kali ni baru jadi.. memang excited la.. hahaha.. ^^

2 comments: